کمپین تبلیغاتی PPC چیست و چه تفاوتی با CPC دارد؟

نقش کمپین های تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ

کمپین تبلیغاتی ppc و cpc + واژه کمپین برای کسانی که به حیطه ی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین آشنایی ندارند تصوری از کمپین های انتخاباتی غرب رو به ذهن متصور میکند ؛ ولی در دنیای بزرگ تبلیغات نیز این واژه عنوان بسیاری ازتدارکات انسانی و نرم افزاری ست تا با نام انواع کمپین های تبلیغاتی و با مفهوم و کارایی متفاوت بخشی از اساس دیجیتال مارکتینگ را شکل بدهند که عمومآ بی صدا در زندگی ما جریان دارند.

طبق آنچه که در تعریف «دیجیتال مارکتینگ» گفته شد بازاریابی آنلاین با مفهوم ایجاد گستره ای از نیروی انسانی که خدمات برند یا فعالیتی را بین خود شناخته و مصرف میکنند؛ و طبق سازوکار این بازاریابی ،یکسری جستارهای برنامه ریزی شده ای شکل میگیرد که به آن کمپین های تبلیغاتی میگویند. این فعالیت های هدفمند در تمام جنبه های تبلیغات حضور دارد مانند: «کمپین های تبلیغات چریکی» که سطح شهر را با إلمان ها و بنرهای خاص و درخاطر ماندنی پر میکنند ویا کمپین های حضوری که بیشتر مناسب مناطق شهرک نشین است. اما اینجا ما تمرکزمان برروی تبلیغات آنلاین است و از بین 10 کمپین تبلیغاتی که در مقاله ی «انواع کمپین های تبلیغاتی» به آن اشاره شد قرار است به نقش کمپین تبلیغاتی ppc و تفاوتش با کمپین cpc بپردازیم پس تا انتها باما همراه باشید:

فهرست مطالب

کمپین تبلیغاتی PPC چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد در هر کمپین یکسری فعالیت های هدفمند را مدیر و طراح کمپین طراحی و همراه با طریقه اجراء در اختیار اعضاء گروه قرار میدهد تا با اشتراک تخصص ها و کارایی خود به هدف مشترک برسند. یکی از ثابت ترین نیازهای هر برند و کسب وکاری جای گرفتن در رنکینگ بالای موتورهای جستجوگر است که در پی سرچی که عامه ی مردم ناشناس در هرجای کشور انجام میدهند؛ عنوان صفحه یا خدماتشان بالاتر از بقیه به کاربر نشان داده شود و این یعنی 73 درصد شانس بیشتر برای فروش یا تماس ،نسبت به کسانی که از طُرق دیگر اقدام به معرفی و تبلیغات میکنند. برای جای گرفتن در ردیف های بالای موتور جستجوگر سه راه اصلی وجود دارد:

. از طریق سئو ارگانیک

. از طریق تبلیغاتی کلیکی یا ppc

. از طریق رنکینگ کمکی سایت های دیگر

سئو ارگانیک همانطور که در مقاله مرتبط آن گفته شد تمامآ فعالیت های کلاه سفید و ارتقاء صفحه یا سایت با فعالیت های زمان بر سئو را شامل میشود ؛ به همین دلیل بسیاری از صاحبین خدمات و کسب وکارها حاضرأ مبلغی پرداخت کنند تا زودتر این ارتقاء در جایگاه شکل بگیرد. 3تا از موتورهای جستجوگر بزرگ این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده اند. google ads ` bing و Yahoسه موتور جستجوگر برتر دنیا هستند که با پرداخت هزینه ای به این برنامه ها میتوانید ارتقاء جایگاه خود را در نتیجه ( کلیک و بازدید از صفحه و یا کلیک برای خرید) تضمین کنید. پس تبلیغات به شیوه ppc که مخفف pay per  clickاست به معنی پرداخت در ازای هر کلیک است. یعنی شما در طی پلن هایی که در صفحه کاربری خود در این برنامه ها خرید میکنید طبق زمان بندی خاصی که انتخاب کردید این مبلغ خرج میشود. یعنی به موتور جستجوگر این امکان را میدهید که در ازای هر کلیکی که بازدیدکننده از سایت یا محصول شما مثلآ در یکماه آینده انجام داده n دلار از حساب شما کسر شود. به دلیل تحریم بودن سرور ایران پرداخت ها باید از یک شرکت یا رابطی که در کشورهای خارج ازایران حساب دارند انجام شود بهمین دلیل شما به حساب رابط پولی واریز میکنید و آن شرکت واسطه از موتور جستجوگر برای شما خرید میکند بهمین دلیل با دلار محاسبه میشود. در ادامه مطلب بالا باید گفت که طریقه هزینه برای هر کلیک متفاوت است و شما میتوانید در إزای هرکلیک خرید مشتری به موتور جستجوگر هم پول پرداخت کنید که در اصلاح به آن CPM گفته میشود و این مورد متداول تر از بقیه خریدهاست مانند CPL که به معنی پرداخت در إزای «سرنخ» است یا CPC که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چگونه انواع تقویم محتوایی تنظیم کنیم؟
تقویم محتوا

کمپین تبلیغاتی cpc چیست و چه تفاوتی با ppc دارد؟

بسیاری از وبمسترها یا فعالان در عرصه بازاریابی آنلاین تفاوتی برای این دو نوع کمپین تبلیغاتی یعنی ppc و cpc قائل نیستند چون cpc هم به معنی پرداخت برای هرکلیک معنی میشود؛ ولی در واقع کمیپین تبلیغاتی CPC به معنی معیاری ست برای مقدار هزینه ای که در ppc پرداخت میشود. یعنی تبلیغات ppc به عمل کلیک کردن و تبلیغ و هزینه اشاره دارد و cpc به مقدار هزینه آن کلیک بستگی و اشاره دارد. لازم به ذکر است که برآورد موتورهای جستجوگر برای انتخاب عناوین و صفحه شما بجای کلمات کلیدی رقیب ؛ بر اساس مزایده است. یعنی شما بر اساس مبلغی که پرداخت میکنید در یک ترازوی محاسباتی با همکاران و رقبای شما که آنها هم پرداختی و شرایط شمارا دارند قرار میگیرید و موتور طبق فرمول زیر صفحه محق تر را برای بالاتر بودن انتخاب میکند:

(رتبه تبلیغ رقیب / امتیاز کیفیت شما) + 0.01 = CPC واقعی

رتبه رقیب که مشخص است و مانند امتیاز شما محاسبه میشود. امتیاز کیفی هم بر اساس (CTR) شما محاسبه میشود که همان میزان نرخ کلیک برای شماست. یعنی شما عواملی که باعث افزایش نرخ CTRمیشوند مانند «ارتباط کلمات کلیدی ؛کیفیت صفحات فرود و عملکرد گذشته تان» را تقویت میکنید و طبق مبلغی که مشخص کرده اید در معادله موتور جستجوگر قرار میگیرید و جایگاه شما مشخص میشود. مقدار CPC را میتوانید بصورت دستی هم تنظیم کنید؛ جایی که حداکثر مبلغ پیشنهادی را مشخص میکنید میتوانید به موتور جستجوگر این امکان را بدهید که مبلغ پیشنهادی را براساس اهداف شما مشخص کند یکی از گزینه های پیشرفته این تبلیغ همین است که براساس استراتژی های پیشنهادی ای که طی کلیک ها و تبدیل های شما برآورد کرده به شما پلن و قیمت ارائه میدهد.

پس تا اینجای کار با ماهیت این دو واژه در تبلیغات کلیکی آشنا شدید و اینکه چگونه در CPC به میزان هزینه در نظر گرفته شده سمت و سو و هدف داده میشود. اصطلاح دیگری که دراین نوع بازاریابی بکار میرود تبلیغات (CPM) است که بمعنی پرداخت در إزای 1000بار نمایش یا کلیک است. این مورد بیشتر برای تبلیغات نمایشی و اجتماعی بکار میرود که در إزای بازدید بالا در یک زمان مشخص طبق این شیوه حساب کتاب میکنند. CPL هم واژه پرکاربرد دیگر است که بمعنی «هزینه در إزای سرنخ» های تولید شده است. چون ممکن است واژگان شبیه و متعدد تمرکزتان رابرهم بزنند ما به همان دونوع کمپین تبلیغاتی اشاره خواهیم داشت.

بازاریابی SEM چیست و چگونه انجام میشود؟

در انواع بازاریابی موتورهای جستجوگر نمیتوان از مفهوم (SEM) ساده گذشت چون این واژه انحصاری به مفهوم هرگونه بازاریابی در موتورهای جستجوگر است . یعنی هم تبلیغات کلیکی پولی و هم بهینه سازی ارگانیک«seo» را شامل میشود. عمومأ تبلیغات دیجیتال ،رقابت برای رتبه بندی کلمات کلیدی ست و دراین میان میزبان یا صاحب زمین بازی که همان موتورهای جستجوگر گوگل یا بینگ و مایکروسافت هستند بخشی را با هزینه ارتقاء میدهند که جزء تبلیغات PPC قلمداد میشوند و بخشی دیگر بصورت سئو ارگانیک و انجام تمام تمهیدات سئو داخلی و سئو خارجی ست که بطور کامل در مقاله «مفهوم سئو و افزایش رنکینگ گوگل» به آن پرداختیم. این نکته هم لازم به ذکر است که تبلیغات ppc تنها در موتورهای جستجوگر شکل نمیگیرد بلکه بعضی شبکه های اجتماعی هم پلنی برای ارتقاء درقبال هرکلیک دارند که میشود به فروشگاه مایکروسافت اشاره کرد.

کلیدواژه ها و نقشش در کمپین تبلیغاتی

هر تبلیغ در گروه های تبلیغاتی شما یکسری کلمات یا اصطلاحات کلیدی را هدف قرار میدهد تا به موتورهای جستجوگر و اذهان مردم (در تبلیغات غیر آنلاین) بگوید تبلیغات شما باید در کنار کدام رسته عبارات قابل جستجو نمایش داده شود. شما تبلیغات چریکی را هم اگر متصور شوید میبینید إلمان خاصی مثلآ در چاپ بنر یک فروشنده توری محافظ ؛ باعث میشود وقتی بیننده آن تبلیغ در فصل گرما از ورود پشه ها به خانه اش عاصی شده بی درنگ جمله و تصویر تبلیغاتی شما به ذهنش حجوم بیآورد پس درواقع ذهن او مانند موتورهای جستجوگر کلمات کلیدی تبلیغ شما را ،در نتیجه سرچ ذهنش به او نشان داد. در تبلیغات موتورهای جستجوگر هم همینگونه است ؛وقتی مشخص کردید کدام کلمات کلیدی بهترین عملکرد را دارد میتوانید یک CPC اختصاصی یا میکرو برای آن مشخص کنید. ابزارهای زیادی برای پیداکردن و سنجش کیفیت کلمات کلیدی مرتبط با کسب وکار شما وجود دارد که میتوانید ابتدا آنها را بیابید و بعد طبق آن متن تبلیغاتی بنویسید. Sligraph.com یکی از قویترین کلمه یاب هاست که میتوانید کیفیت و کلمات مرتبط و هم ردیف و حتی میزان CTRآنها را بسنجید.

متن آگهی

کلمات کلیدی شما باید متن آگهی تان را مشخص کند؛ درهنگام تکمیل اطلاعات پلن خود در گوگل ادز در ردیف بالا ابتدا جمله ی اصلی که تشکیل شده از کلماتی که مطمعنید مخاطبین برای سرچ آن را مینویسند و درعین حال جذابترین و واکنش برانگیز ترین جمله را به عنوان تیتر یا شعار آن بنر تبلیغاتی باید مشخص کنید و سپس در ردیف توضیحات باید تشریحی بنویسید از(عنوان محصول یا خدمات+ویژگی منحصربفرد بودن+ شرایط فروش ویژه+ اعتمادسازی یا چرایی خرید) که حاصلش میشود توضیح محصول با محدودیت تعداد کلماتی که دارد؛ پس باید دراین محدودیت جذابترین و واکنش برانگیزترین جملات را بنویسید. فراموش نکنید که امتیاز کیفیت که در بالا گفتیم براساس مرتبط بودن تبلیغ شما محاسبه میشود ؛یعنی متن آگهی باید با صفحه فرود و کلیدواژه مرتبط مطابقت داشته باشه. صفحه فرود بخش مهمی از استراتژی تبلیغات پولی شماست. صفحه فرود جایی است که کاربران با کلیک بر روی تبلیغ PPC شما به مقصد می رسند. خواه یک صفحه وب اختصاصی، صفحه اصلی شما یا جای دیگری باشد، مطمئن شوید که بهترین شیوه های صفحه فرود را برای به حداکثر رساندن تبدیل انجام میدهید.

سفارش تولید محتوا با بازدید از نابترین محتوای متنی تولید شده با موضوعات تخصصی و عامیانه

تبلیغات کلیکی PPC چه مزایایی دارد؟

اگر چه این نوع تبلیغات در کشور تحریم شده ی ایران کاری سخت بنظر میرسد اما مزایا و امتیازات مهمی دارد که میانبرها را وارد بازی کرده و با امکان تبلیغ توسط واسطه ها میتوان به مزایای زیر دست پیدا کرد:

1. تبلیغات pcc مقرون بصرفه هستند

2. تبلیغات pcc زودبازده هستند

3. به راحتی میتوانید کنترل، آزمایش و برای مشتریان ایده آل هدفمند تبلیغ کنید

4. امکان رتبه بندی حتی با رتبه پایین دامنه

5. داده های تبلیغات pcc میتواند استراتژی seo را بهبود ببخشد

رتبه بندی ارگانیک اگرچه عالی ست ولی نمیتوانید ماهها و سالها برای آن منتظر بمانید ازینرو تبلیغات pcc بشما کمک میکند تا خیلی زود به نتیجه برسید( اما نه همیشگی) باید اینراهم در نظر گرفت که تا زمانی که پولی پرداخت میکنید در ردیف های بالای موتورهای جستجوگر قرار دارید پس seo ارگانیک قبل هرچیز لازم است.

چگونه برای تبلیغات کلیکی پلن خریداری کنیم؟

همانطور که پیشتر گفته شد بدلیل تحریم بودن بانک ها و سرورهای ایرانی پرداخت مستقیم به موتورهای جستجوگر تنها درصورت داشتن یک حساب بانکی در خارج از کشور امکان پذیر است چون گزینه ریال برای انتخاب واحد پولی ندارد باید بصورت دلار مشخص و پرداخت کنید. اینجاست که اهمیت آفیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) مشخص میشود. بازاریابی وابسته یا آفیلیت مارکتینگ به بازاریابی از طریق رابط و تدارکات چی بین تاجر و ناشر گفته میشود. یعنی زمانی که موانع یا ترجیحی برای عدم ارتباط مستقیم کارفرما یا سفارش دهنده تبلیغات با پلتفرم یا شخص منتشر کننده تبلیغ، وجود دارد شرکت های واسطه ای مثل آژانس تبلیغاتی دیجیمون وارد کار میشوند و با اشراف به دانش و جوانب انجام پروژه که دارند میتوانند مدیریت انجام این کمپین ها را بعهده بگیرند. آفیلیت تنها برای تبلیغات کلیکی بکار نمیرود بلکه در تمام بسترهای دیجیتال مارکتینگ این نوع بازاریابی مرسوم است و فرد یا شرکت مجری تبلیغات رابطی ست بین اینفلوئنسرها، شبکه های خبری و تبلیغاتی، روزنامه ها یا صاحبین سازه های بیلبوردها  با کارفرما یا سفارش دهنده ی تبلیغ

نتیجه گیری

هر نوع کمپین تبلیغاتی یکسری معیارهای آرمانی و جامع تر دارد که نباید با معیار و هدف تبلیغ pcc اشتباه گرفته شود.در تبلیغات pcc یکسری اهداف وجود دارد که با استفاده از تحلیل آمارها شما انتخاب میکنید کدام ارجح تر هستند برای خرید کردن ؛تا در نهایت به معیاری که کمپین شما هدفش است دست پیدا کنید؛ پس این دو باهم متفاوتند. ابزارهای آنالیز مانند سرچ کنسول (search.google.com) یا گوگل آنالیتیکس (google analytics) بشما کمک میکنند از رفتار و نیازهای مشتریان تا موارد مورد نیاز ارتقاء کسب وکار خود؛ همگی را بررسی و تحلیل کنید و با ایجاد یک تقویم تبلیغاتی چند منظوره یک رشد و فروش بالا را رقم بزنید؛ چیزی که در  تبلیغات کلیکی به ROI شناخته میشود و به معنی بازگشت سرمایه است. چون استراتژی خود را با آنالیز و رسیدن به ROI بالا باید پی ریزی کنید.

آژانس تبلیغاتی دیجیمون

آژانس تبلیغاتی دیجیمون با سالها تجربه در زمینه دیجیتال مارکتینگ و تنظیم و اجراء انواع تمهیدات تبلیغاتی ؛با آنالیز بیزینس شما بهترین پلن رشد و ارتقاء را بشما پیشنهاد خواهد داد و با نیروی متخصص خود از تنظیم انواع تقویم های تبلیغاتی تا اجراء با نابترین محتوای 5گانه ،ریتنشن مارکتینگ ،SEM و غیره مجری پروژه های تبلیغاتی شما با بالاترین بازدهی خواهد بود. برای مشاوره و ثبت سفارش باما در ارتباط باشید

کمپین تبلیغاتی ppc و cpc + کمپین تبلیغاتی ppc و cpc + کمپین تبلیغاتی ppc و cpc +