تکنولوژی پرده سبز وکاربردش درتبلیغات

تکنولوژی پرده سبز وکاربردش درتبلیغات

(chroma key) کروماکی؛ یا پرده سبز به تکنیکی از جلوه های بصری اطلاق میشود که ازدهه 30میلادی متحول کننده دنیای رسانه وفیلم بود.«لارنس باتلر»برای اولین باردریافت،که میشود ازیک تک رنگ ثابت واکنشگرا به عنوان الگوی ربات فوتوگراف، استفاده کرد و پس زمینه فیلم و عکس را حذف و یا با تصاویر دیگر ادغام کرد. این دست آوردِ بزرگ  که سینماگران هالیوود کاشف آن بودند، اولین بار با رنگ آبی امتحان شد؛ فیلم «دزد بغداد» اولین فیلم بلندی بود که از تکنیک پرده سبز برای خلق تصاویرش بهره میبرد؛ بعد از هالیوود این سیستم وارد فرانسه   و آلمان شد، وبرنامه سازان وتولید کنندگان محتوای بصری، به اهمیت وجود این تکنیک در خلق تصاویر فانتزی و غیرواقعی  پی بردند. جلوه هایی که تهیه و پخششان درحالت واقعی غیر ممکن بود. با ورود دوربین های دیجیتال به صنعت تصویر، به این نکته که رنگ دانه های سبز واکنش بهتری نسبت به آبی دارد، و  تداخل دربرخی کاراکترها ایجاد نمیکند، پالت های پرده سبز باجنس پلاستیک وسیلیس وارد بازار شدند. امروزه تمام تولیدکنندگان محتوا به این اصل معتقدند که هراثری که در مقابل پرده سبز، تهیه میشود، از جذابیت و خلاقیت بیشتری نسبت به همتای «راش» خود برخوردار است.

چگونه تولید محتوا کنیم!؟

title

کاربرد پرده کروماکی درسینما

همانطور که ذکر شد، اولین باری که از پرده سبز درخلق تصاویر «گرید دار» استفاده شد بعد از رنگی شدن نگاتیوها  در سالهای آغازین قرن نوزدهم  بود؛ پیش از آن هم  از فرآیند حذف پس زمینه، در بعضی  سکانس های فیلم های سیاه سفید  استفاده میشد؛ میتوان گفت «آلبرت اسمیت» کارگردان انگلیسی اولین کسی بود که ازین تکنیک  در پنجمین اثر ماندگار خود استفاده کرد؛ و پس از آن  هم در فیلم «سرقت قطار» در یک سکانس با تابش  نور به بازیگران و حذف سیاهی شیشه قطار  که در پس زمینه بازیگران و درتاریکی قرار گرفته بوداتفاق افتاد.این رویداد درآغاز سینمای رنگی،واقعه ای اعجاب انگیز بودکه توجه بسیاری را  به خودجلب کرد. اما استفاده از پرده کروماکی باقابلیت هایی که امروزه  با  آن  آشنا هستیم اولین بار در  فیلم «کمدی های آلیس» مورد استفاده قرار گرفت؛ اما با پس زمینه سفید؛ که در آن کاراکترهایی با رنگ های نسبتآ تیره خلق شدند.

 

اما چرا رنگ های سبز یا آبی !

اصولاً کارایی پرده کروماکی  به ماهیت رنگ های صحنه بستگی دارد، یعنی إلمان اصلی  برای  داشتن یک  تصویر، با پس زمینه دلخواه، «رنگ پوشش کاراکتر و نور صحنه» ست. رنگ سفید در آغاز سینمای رنگی، توسط لامپ های بخار سدیم، که  برای  نور پردازی  گسترده توسط   «پترو ولاهوز» اختراع شد، بکار  رفت. نگاتیو به رنگ  زرد حاصل از این لامپ ها  حساس بود و در یک فرآیند شیمیایی  رنگ سفید پس زمینه را  به رنگ برنزی تبدیل میکرد، در یک فرآیند دیگر هر چه رنگ برنز درصحنه بود، به رنگ سفید تبدیل میشد، و مابقی رنگ ها را مشکی میکردند،  ماسک حاصله  را  بر روی  فیلم اصلی  گزاشته و فضای تک رنگ پشت کاراکترها  را با تصویرهای  مدِنظر جایگزین میکردند.  اینچنین    فیلم های بزرگی بااین تکنیک ساخته شدهمچون «پیرمردودریا، دزد بغداد، غرب زدگی».  از زمانی که  نرم افزارها جای اتاق های تاریک ظهور فیلم را گرفتن، رنگ های پس زمینه به آبی و سبز تغییر پیدا کرد  چون سیستم،رنگ آبی را که متفاوت ترین رنگ به پوست  انسان است بهتر  شناسایی . حذف میکرد؛ حدود  5 سال  بعد  سینماگران  متوجه  این مطلب شدن  که رنگ جین شلوار بازیگران همراه بارنگ آبی پس زمینه حذف میشد، ازینرو سبز را  جایگزین آبی کردند  چون هم  دورترین رنگ ،به پوست بدن انسان بود،  هم ادغامی با محتویات صحنه نداشت  وَ هم نرم افزار، بهترین تشخیصِ حذف را انجام میداد.

«ویدئو مارکتینگ و تأثیرش در سئو»

چگونه با ویدئوهای تشریحی و تبلیغاتی در جهت ارتقاء سایت یا کانالمون حرکت کنیم؟؟
استودیوbigmoon

«محتوای خودرا بسازیم»

اینفولنسر% بلاگر$ یوتیوبر~ تولید محتوا درکنار تکنیک های بصری
استودیوbigmoon

کاربرد پرده سبز درفیلم – کاربرد پرده سبز درفیلم – کاربرد پرده سبز درفیلم