مدیریت شبکه های اجتماعی و نقش آن در بازاریابی

واژگانی چون بلاگری ،چنل مین ،اینفلوئنسر یا مدیریت شبکه های اجتماعی این روزها زیاد به گوش میرسند چون در دنیای دیجیتال شبکه هایی که اتفاقات آنی و روزمره مردم را ثبت و به اشتراک میگذارند؛ بخش اعظمی از بازاریابی دیجیتال را به خود اختصاص داده اند و این هوش و ذکاوت کاربران این رسانه های خصوصی مبتنی بر وب را میطلبد که با برنامه ریزی هدفمند علاوه بر طرح ریزی یک زندگی شاد و مدرن از پی دست آوردهای آن ؛ یک درگاه موفق برای بیزینس و کسب درآمد بشمار برود. کاری که شرکت ها و هلدینگ های بزرگ پیشتر از آن بهره برده اند و مخاطبین و بازار هدف خود را در کف همین شبکه های اجتماعی کشف و مدیریت کرده اند. پس تا ادامه این مطلب همراه من باش تا علاوه بر شناخت و بررسی بخش های آن با نمونه پروژه های انجام شده نیز آشنا شوید:

فهرست مطالب

آموزش تدوین با «افترافکت و پریمیر»

بهترین شبکه های اجتماعی کدامند؟

همانطور که ذکر شد رسانه ها و شبکه های یکپارچه با یک سرور مرکزی ولی با رابط کاربری فراوان با نام رسمی شبکه های اجتماعی Social Networks در حال فعالیت هستند که انسان ها را از سراسر جهان توسط اپلیکشن های موبایلی یا وبسایت ها به هم مرتبط کرده است. این شرکت ها توسط کمپانی های بزرگی مدیریت میشوند چون عامل تأثیرگذار در اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی بسیاری از کشورها هستند پس باید در نحوه خدمات رسانی ،حریم و اهداف ساختاری آن توجه و اهتمام بسیاری شود. شبکه های اجتماعی دونوع کارکرد اصلی دارند و آن بدین صورت است که (هم شبکه ای برای ارتباط جمعی بین انسانها و به اشتراک گذاشتن روزمرگری ها هستند و هم عامل و ابزار ارتقاء کسب وکارها بشمار میروند) بسیاری امروزه هردو وجه آنها را بکار میگیرند تا علاوه بر ارتباط جمعی درآمد زا هم باشند و بسیاری تخصصأ برای افزایش مشتری های کسب وکار خود. بطور تخصصی اگر ازآن یاد کنیم باید گفت مدیریت شبکه های اجتماعی در یک سازوکار ارتقاء قرار میگیرند بنام دیجیتال مارکتینگ که با لمس کلمه مربوطه میتوانید اطلاعات جامعی از کارکرد این رسانه های دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ یا دیجیتال برندینگ کسب کنید. و اما چه شبکه هایی، هم برای کار و هم مسائل اجتماعی بهترین هستند/ در زیر به بعضی از ویژگی های آنها اشاره شده است…

نقش و اهمیت فیسبوک

یک سرویس شبکه اجتماعی آنلاین است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و 4تن از دوستانش در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. فیس بوک شبکه ای اجتماعی است که در مدت کوتاهی توانست میلیونها نفر را به سمت خود جلب کند. فیسبوک برای کاربران خود، محیطی را ایجاد کرده که آنها می توانند اتاقی متشکل از دوستان و آشنایان را برای خود ترتیب دهند. برای هر کاربری علاوه بر یک صفحه شخصی؛ یک صفحه عمومی هم وجود دارد که در آن می تواند مطالب، عکس و فیلم هایی که توسط دوستان و آشنایانش به اشتراک گذاشته شده، ببیند و درباره آنها نظر دهد. علاوه بر این موارد، کابران فیس بوکی می توانند به ایجاد گروه هایی در فیس بوک بپردازند و یا در گروههای دیگری با موضوعاتی مانند موسیقی، نقاشی، فیلم یا آموزش آشپزی و خیاطی و… عضو شوند. همین امتیازات، شبکه فیسبوک را برای مدیریت کسب وکار و اختصاص آن به درگاهی برای بیزینس محبوب کرده و به دلیل اعتبار محتوایی آن جایگاه خاصی در موتورهای جستجوگر دارد و این یعنی در سئو و ارتقاء سایت بسیار تأثیرگذار است. متاسفانه برای ثبت و نام و استفاده از این برنامه باید به فیلترشکن مجهز باشید چون فیسبوک هم مانند دیگر شبکه های اجتماعی فیلتر میباشند.

مدیریت اینستاگرام و نقش ادمین آن

بدلیل فیلتر بودن فیسبوک در ایران مردم ما بیشتر با شبکه اینستاگرام آشنا هستند و میتوان گفت این روزها با آن عجین شده اند چون با امتیازات ساختاری و کاربری که این شبکه در اختیار کاربران خود قرار میدهد میتوان یک محیط اختصاصی مجزا با همه ی بخش های زندگی روتین اجتماعی فراهم کرد. از ایجاد یک صفحه یا حساب کاربری تا کسب درآمد و به اشتراک گذاشتن لحظه لحظه ی موقعیت های زندگی ؛ واین امکانات در کنار امکان ایجاد فروشگاه آنلاین و اتصال تمام محتویات آن با وبسایت و شبکه های دیگر؛ اینستاگرام را به یکی از مهره های اصلی و تأثیرگذار در بحث سوشیال مارکتینگ و در نتیجه دیجیتال مارکتینگ تبدیل کرده است. از آنجا که اینستاگرام شبکه ای پویاست و هرلحظه با محتوای دیگران درحال بروزرسانی ست پس باید برنامه ای مدون برای عقب نماندن از همتایان خود تدارک نیست. بعضی ها روزمره و اتفاقات اجتماعی را به اشتراک میگذارند؛که به آنها کاربران عادی گفته میشود. بعضی ها با فعالیتهای هنری و تخصصی خود بدنبال جذب دنبال کننده هستند و ازاین طریق به نقطه ی استراتژیکی برای پخش تبلیغات کسب وکارهای بزرگتر تبدیل میشوند؛ و به آنها به اصطلاح «واینر» گفته میشود. بخشی دیگر هم که با فعالیت های عمومی و بازاریابی بدنبال جذب فالوور هستند «اینفلوئنسر» نام دارند که یجورایی دیجیتال مارکتر محدود به اینستاگرام هستند. عمومأ صاحبین کسب وکارهای بزرگتر فرصتی برای تأمین محتوای پیج خود ندارند و اینکار را به عهده فرد یا سازمان دیگری مانند (آژانس های تبلیغاتی یا دفاتر رسانه های دیجیتال) میگذارند. شخصی که مدیریت شبکه های اجتماعی را بعهده میگیرد «ادمین پیج» نام دارد با تخصص هایی که باید در زمینه 

. تدوین

. طراحی

. محتوا نویسی

. تحلیل بازار هدف

. آشنا به الگوریتم اینستا

. مدیریت باشگاه مشتریان و….

داشته باشد؛ یک برنامه و کمپین تولید و مدیریت محتوا برای خود آماده کرده و طبق آن شروع به اطلاع رسانی و جذب اطمینان و اعتماد مخاطبینی که قرار است به مشتری تبدیل شوند میکند. پس ادمین ، بلاگر یا مدیر پیج درواقع مدیریت یکی از اصلی ترین درگاههای تبلیغاتی کسب وکارها را بعهده دارد و درصورت شناخت و عملکرد درست میتواند امتیازات بزرگی را نصیب صاحب پیج یا کارفرما کند.

انواع محتوا در اینستاگرام

محتوا به هرآنچیزی گفته میشود که آماده شده برای دیدن یا شنیدن بنمایش گذاشته میشود و محتوا در اینستاگرام به هر 4گونه خود قابل اشتراک گذاری ست یعنی

. محتوای ویدئویی

. محتوای صوتی

. محتوای تصویری

. محتوای متنی

اینستاگرام 4بخش اصلی برای به اشتراک گذاشتن انواع این محتواها دارد و آن شامل : استوری / پست / کپشن / بخش گروه یا باشگاه مشتریان ،است. هر بخش اهمیت مختص بخود را دارد و کیفیت و تراکم محتوا در هربخش به {آن حرفه، مشتریان هدف و هدف آن کمپین تبلیغات} بستگی دارد. یعنی مثلأ برای پیچ نقاشی یا آموزشی ؛ بیشتر تصویر تمام شده مورد نیاز است یا ویدئوهای آموزشی حین کار؟ ویا شغلی مثل وکالت آیا تصویر مورد نیاز مخاطبین است یا فایل های صوتی و ویدئویی وکیل و موکلین؟ اینجاست که هدف ،کارایی و کیفیت را مشخص میکند. ولی همانطور که در مقاله «نقش ویدئو مارکتینگ در بازار» توضیح داده شد ؛محتوای ویدئویی 73درصد بیشتر از سایر محتواها جذب مخاطب و درصد تبدیل را در سئو ایفا میکند ؛پس در هر کمپین و برنامه ریزی برای محتواسازی باید هزینه و تدارکات بیشتری برای تولید ویدئو در نظر گرفت.

.محتوای صوتی را تنها میتوان در صفحه دایرکت اینستاگرام یا گروههای تأسیس شده که به باشگاه مشتریان هم معروف است؛ به اشتراک گذاشت. بصورت «پادکست های تجاری» یا پلن های متنی تبلیغاتی که وویسی هم ضمیمه دارد و با استفاده از صدایی جذاب و دلنشین میتوان از طریق پست بلاگ و ضمیمه یک فایل صوتی ؛ریتنشن مارکتینگ یا اطلاع رسانی را انجام داد.

.محتوای تصویری یا اینفوگرافیک به تصاویری که برروی کار شده باشد گفته میشود؛ از یک تغییر رنگ تا طراحی یک بنر ، فرقی نمیکند تصاویر کار شده جایگاه ویژه ای در شبکه های اجتماعی بلآخص اینستاگرام دارد.

. محتوای متنی هم شامل هرآنچیزی ست که در شبکه های اجتماعی مینویسید، از نوشتن بیوگرافی و متن همراه هر استوری تا کپشن زیر پست ؛که یکی از تآثیرگزارترین بخش ها در جذب و استقبال مخاطبین است. کسانی که در «اکسپلور» یا صفحه عمومی اینستاگرام محتوای شمارو میبینند بیش از 60 درصد با دیدن محتوا ممکن است به دنبال کردن شما علاقه مند شوند و مابقی به متن و عنوانی که مینویسید بستگی دارد. پس 3گزینه در انتخاب بهترین کلمات یک کپشن دخیل هستند:

( خلاصه ترین ولی کامل بودن+ عنوان حداکثر 5تا7 کلمه+ کلماتی جذاب که نیاز و توجه را برانگیزد)

یوتیوب چیست و چگونه میتوان ازآن درآمد داشت؟

یوتیوب محبوبترین وبگاه انتشار رایگان ویدئو بعداز گوگل بشمار میرود که در سال 2005 توسط 3رفیق کالیفرنیایی طراحی و منتشر شد. این سرویس با قابلیت استریم، اشتراک گذاری آنلاین آپلود و دانلود ویدئو ، مشاهده، لایک کردن و نظر دادن را برای افراد فراهم می‌کند. یوتیوب با استفاده از تکنولوژی ادوبی فلش ویدئو و اچ‌تی‌ام‌ال۵، انواع ویدئوها مانند کلیپ‌های فیلم، تلویزیون و موسیقی و همچنین ویدئوهای وبلاگ‌ها، اوریجینال کوتاه و آموزشی را نمایش می‌دهد. این وبگاه قابلیت پشتیبانی از ویدئوهای فیلم سه‌بعدی و آناگلیف را دارد. یک شبکه اجتماعی محبوب با میلیون ها کاربر در سراسر جهان که لایف استایل و منبع درآمد خودرا برروی یوتیوب قرارداده اند. در هر دقیقه حدود 100ساعت ویدئو در آن بارگذاری میشود و بسیاری از اتفاقات مهم جهان را در آن میتوان یافت یا به اشتراک گذاشت چون شبکه ای أمن و قابل کدگذاری ست ؛ و امکانات دیگری دارد که شامل:

  • با داشتن حساب کاربری می‌توانید در کانال‌های مورد علاقه خود عضو شده و جدیدترین ویدیوها را تماشا کنید.

  • هنگام آپلود ویدیوهای جدید در کانال‌های موردعلاقه، اعلان دریافت کنید.

  • با تعامل با ویدیوهای موردعلاقه از طریق لایک، کامنت و … از سازندگان مورد علاقه خود حمایت کنید.

  • سابقه مشاهده ویدیوی خود را پیگیری کنید.

  • ویدیوها را ذخیره کنید تا بعداً بتوانید آن‌ها را تماشا کنید.

  • لیست‌های پخش ویدیوی مختلف را به صورت عمومی یا خصوصی ایجاد کنید.

  • تنظیمات کاربر خود را برای اعلان ها، پخش، حریم خصوصی، برنامه های متصل و موارد دیگر سفارشی کنید.

  • و بسیاری امکانات و مزایای دیگر که در کنار منبع استعلام ربات های موتورهای جستجوگر بودن باعث شده تا هدف بسیاری از بازاریابان و وبمسترها دنیا باشد.

چگونه از یوتیوب کسب درآمد کنیم؟

 از جمله دلائل محبوب بودن یوتیوب درآمدزا بودن آن است که در إزای بازدید از تبلیغات درج شده در ویدئو ؛ یوتیوب به حساب صاحب کانال پول واریز میکند و چه یوتیوبرهایی که الآن به درآمدهای میلیون دلاری از یوتیوب رسیده اند. اما تجاری بودن کانال شرایطی دارد ؛ شما باید حداقل 4هزار ساعت محتوا تولید کرده باشید و دنبال کننده های شما به بیش از 1000 نفر رسیده باشند؛ درکنار آن ویدئوهای شما باید بیش از هزار بازدید بخورند و در إزای هر 1000بازدید 1 تا 2دلار به حساب شما واریز میکند و تمام اینها باید یکسالی از آن گذاشته باشد. یعنی صاحب یک حساب کاربری یکسال بعد از به هزار نفر رسیدن تعداد دنبال کنندگان و بازدید ویدیو هایش که بیش از هزار شده است میتواند درخواست اعمال تبلیغات را برای یوتیوب ارسال کند و بعد از بررسی یوتیوب تبلیغات برروی محتوای آن بصورت تریلرهای تبلیغاتی هر 1تا2 دقیقه قرار میگیرد. تعدادش به خود شما بستگی دارد اما به هر دلیلی اگر کاربر تبلیغ را نبینید؛ رد کند یا مسدود کند پولی بابت آن پرداخت نخواهد شد. برای برداشتن از حساب باید یک حساب کاربردی در google adsense ایجاد کنید و این امکان برای ایرانی های داخل کشور که تحریم شده اند امکان پذیر نیست. پس برای کسب درآمد از یوتیوب یا باید به یک شرکت واسطه اعتماد کنید یا به یکی از دوستان و آشنایان که در خارج از کشور حساب بانکی دارند.ویدئو تأثیر گذارترین بخش در دیجیتال مارکتینگ است که یوتیوب بصورت تخصصی و در نهایت تأثیرگذاری در موتورهای جستجوگر میتواند بستر اصلی کسب وکارها بشمار برود.

تلگرام و راههای مدیریت کسب وکار

تلگرام این پیام رسان محبوب را دو برادر درسال 2013 بصورت کراس پلتفرم طراحی کردند. در ابتدا شبکه ای برای ارسال پیام های متنی و صوتی بود ولی خیلی زود بدیل امنیت بالا و بروزرسانی مداوم و کاربردی اش امروزه بیش از 100میلیون کاربر دارد و روزانه چیزی بالغ بر 15میلیون پیام درآن ردوبدل میشود که 20 درصد کاربرانش ایرانی هستند؛ شاید بیشتر بخاطر پروکسی های اختصاصی که این شبکه برای در دسترس بودنش در کشورهای فیلتر شده ؛راه اندازی کرده و این شبکه را از فیلترشکن های خارجی بی نیاز کرده است. امروزه تلگرام تنها یک پیام رسان نیست و غیر از صفحه اشتراک محتواهای عمومی که برنامه هایی مثل اینستاگرام آن را دنیال میکنند هیچ تفاوت بلکه مزایای بیشتری نسبت به سایر شبکه های اجتماعی دارد مانند:

. امکان ساخت ؛ گروه ،سوپر گروه و کانال

. امکان گفتگوی مخفی (ازطریق رمزنگاری دوطرفه) وحذف پیام ها بعد از مدتی

.امکان ارسال همه نوع فرمت های محتوایی با دو سینک حجمی

. قابلیت بلاک و آن بلاک کردن

. قابلیت دانلود گیف و استیکر و ساختن هرنوع گیف و استیکر

.امکان پین کردن محتوا /صدا و بی صدا کردن آن

.ساخت تم مخصوص

. ساخت کد QR برای کاربران

. امکان تماس صوتی و ویدئویی و تغییر همزمان آن

. تعامل کامل با ربات IFTTT

و کلی امکانات و مزایای دیگه که علاوه بر نیاز یک کاربر عادی تمام نیازهای کانال و گروه های تجاری را مرتفع کرده بلآخص گزینه آخر که امکان تعامل و اشتراک با سایر شبکه های اجتماعی را بصورت ویژه فراهم کرده است.

شبکه های اجتماعی ایرانی از آپارات تا ایتا

در ایران شبکه های اجتماعی بسیاری راه اندازی شده تا جایگزین نمونه های خارجی آنها شوند اما اینکه چقدر موفق بوده اند را بگذارید بزاریم بعهده کاربران ولی اگر بخایم اینجا مقیاصی مشخص کنیم باید گفت کارایی و محبوبیت شبکه های اجتماعی را پیش از هرچیزی امنیت آن ،تظمین میکند و شبکه هایی که تضمینی برای محافظت از داده های کاربران خود نمیدهند نمیتوانند میزبان خوبی برای تمام اقشار جامعه باشند. سوای آن شبکه اجتماعی محبوب باید قابلیت اشتراک اتفاقات آنی را داشته باشد و همچنین علاوه بر نبودن محدودیت های ظاهری و سلیقه ای باید قابلیت تعامل با سایر شبکه های جهانی را دارا باشد و عدم آن یعنی این شبکه محدود به جغرافیای خاصی ست و نمیتواند پاسخگوی تمام نیازهای تجاری و اجتماعی مردم در سراسر کشور یا خارج از آن باشد.

 آپارات

آپارات یکی از محبوبترین و پرکاربردترین شبکه های اجتماعی ایرانی ست که در سال 1389 بجای تمام شبکه های مسدود شده در ایران توسط شرکت صبا ایده طراحی و اجرایی شده است. آپارات پلتفرم اشتراک ویدئو ست و جایگزین یوتیوب در ایران است. بسیاری از کسب وکارها ، خدمات و تبلیغات را پشتیبانی میکند و گزینه بسیاری معقولی برای ویدئو مارکتینگ در پلتفرم های داخلی ست. این امکان علاوه بر الکسا پایین ،بخاطر امتیازات ویژه این شبکه است که شامل:

. پخش زنده برنامه های تلویزیونی

. آپلود چند ویدئو همزمان

.فیلم و انیمیشن مختص کودکان

. پخش کافه آپارات

و چند ویژگی ساختاری دیگر که محبوبیت این شبکه اجتماعی ایرانی را دوچندان کرده است.

روبیکا

روبیکا دیگر شبکه اجتماعی ایرانی ست که شباهت بسیاری به اینستاگرام دارد، بخاطر رابط کاربری و ویژگی هایی که دارد شامل:

. امکان تشکیل گروه و کانال . ارسال پیام های متنی و صوتی .امکان تماس تصویری . پخش زنده با اینترنت رایگان .برنامه های تلویزیونی .دنیای موسیقی؛ سلامت .خرید اینترنت و پرداخت قبوض و سرگرمی

روبینو پلاس فرزند خلف روبیکاست که ظاهری همانند اینستاگرام دارد و برای بازدید از ویدئوهای عمومی و اشتراک عکس و فیلم بکار میرود.

سروش پلاس

سروش پلاس اما کمی متفاوت تر است ،هم از نظر کارایی و هم از نظر مشتری مداری چون باهدف و توسط جبهه ای خاص راه اندازی شده است. امتیازاتی مانند سایر شبکه های اجتماعی دارد :

. امکان راه اندازی گروه و کانال  .امکان اشتراک محتوای متنی و صوتی  .امکان تماس صوتی و تصویری  . پخش فیلم وموسیقی بصورت استریم   . پخش زنده تلویزیونی  .کنسرت آنلاین و تمام ویژگی های کاربری شبیه به اینستاگرام . از نظر جایگاه در موتورهای جستجوگر بغیر از آپارات که رتبه دوم الکسا در کشور را داراست مابقی جایگاه خاصی ندارند و عدم استقبال گسترده ازین شبکه ها بدین معنی ست که برای گسترش و تبلیغات کسب وکار در آنها مناسب نیست؛ مگر اینکه کسب وکاری کوچک را فقط در خود برنامه راه اندازی و مدیریت کرد مانند برنامه «باسلام» که بازار خرید به خرید آنلاین است یعنی تنها کسی که کسب وکاری دارد میتواند در این شبکه غرفه داشته باشد.

کلام آخر

در لیست شبکه های اجتماعی معتبر که مناسب social marketing یا همان بازاریابی شبکه های اجتماعی هستند؛ جای «لینکدین» و «تامبلر» خالی ست چون از جمله تخصصی ترین شبکه های اجتماعی محسوب میشوند که بیشتر مناسب وبمسترها و فعالان در حوضه ی دیجیتال بشمار میرود. که در مقاله ای جدا به آن خواهیم پرداخت. دراینجا به شبکه های اجتماعی ای اشاره شده که عامه ی مردم در آن حضور دارند و میتوان بعنوان موقعیت و درگاهی برای «تشکیل قیف فروش» ازآن بهره برد. هر فعالیت هدفمندی نیازمند یک برنامه ریزی و یک هدف است. اینکه چجوری و با چه کیفیتی در شبکه های اجتماعی فعالیت کنیم را برنامه مشخص میکند و اینکه نتیجه ازین فعالیت چه چیزی قرار است باشد را هدف مشخص میکند پس اگر ارتقاء کسب وکار و خدمات هدف است باید با بروزترین إلمان ها و نیازها پیشرفت تا پاسخگوی درصد بیشتری از دنبال کنندگان کسب وکار خود را فراهم کنیم.

آژانس تبلیغاتی دیجیمون

آژانس تبلیغاتی دیجیمون با سالها تجربه در حوضه ی دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوای 4گانه پلنی مختص کسب وکار شما تدارک خواهد دید و طبق بودجه و زمان بندی مد نظر شما از کامل ترین تمهیدات سوشیال مارکتینگ بهره خواهد برد تا خدمات و بیزینس شمارا در کمترین زمان به بالاترین جایگاه ترند بودن تبدیل کند. برای مشاوره و ثبت سفارش با ما در تماس باشید…

نمونه کارها

 
 
دوبله و تدوین ویدئوهای تخصصی بخشی از پلن ویدئو مارکتینگ «مجموعه پرورش قارچ شیوانا»
 
ترجمه و تدوین ویدئوهای تخصصی در آکادمی فارکس «آن سوی چارت»
ویدئو تیزرها در برنامه ای متداول تولید خواهند شد
 
ویدئو تیزر «مجموعه انار»
ویدئوهای استودیویی «آکادمی آن سوی چارت» مقابل پرده سبز
 
 
 
استوری موشن مجموعه «پرورش قارچ شیوانا»
 
گزیده ای از استوری موشن های
. «کارگذاری املاک ملک ایران»
. «سالن مراقبت وزیبایی نگاهدار»
. «مجموعه مصنوعات چوبی انار»
نمونه استوری موشن
. «آکادمی آموزش فارکس»
مجموعه آموزش فارکس
«آن سوی چارت»
مجموعه تولیدکننده پنجره های دوجداره
. «کویر پنجره»
گروه املاک «ملک ایران»
لوگوموشن شرکت اسباب کشی فیروزکوهی

برای مشاوره و ثبت سفارش

          روی این خط رو لمس کنید تا

                         وارد صفحه ارتباط با ما شوید

مدیریت شبکه های اجتماعی > مدیریت شبکه های اجتماعی > مدیریت شبکه های اجتماعی >

نمونه کارها در انتهای صفحه