دیجیتال برندینگ چیست؟

مفهوم دیجیتال برندینگ و معرفی بخش های آن

این صفحه و منابع آن پیشتر مناسب صاحبین مجموعه و خدماتی ست که در فکر تثبیت و ارتقاء برند خود هستند و یا وبمسترها و دیجیتال مارکترها که برای اطلاع از دانش این حرفه مقاله ای را مطالعه میکنند که پیش از هرچیز به تعریف ماهیت دیجیتال برندینگ و بخش های مهم آن که چه تأثیر مستقیمی در حوزه ی مارکتینگ دارد میپردازد؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دیجیتال برندینگ به معنی بازاریابی و ترندسازیِ (معروف و شهره ساختن) برند و نام تجاری مجموعه ها یا خدماتی در بستر دیجیتال است. بصورت جامع تر، بسیاری از اهداف و هزینه ها در تبلیغات، تنها برای معرفی و در ناخودآگاه هک کردنِ نام برند انجام میپذیرد و نه معرفی دامنه خدمات، پس هر گونه تبلیغ و تمهیداتی که در راستای درخاطر ماندگار کردنِ نام یا تصویر خاصی از یک برند صورت میگیرد برندینگ نام دارد؛ و اگر این اقدامات در بستر شبکه های مبتنی بر وب انجام بپذیرد دیجیتال برندینگ گفته میشود.

مارک یا لوگو بدون گستره دیجیتال مانند اتومبیل بدون چرخ است. مارک تجاری درآغازین گردشِ چرخه تجارت، به صورت آنالوگ یعنی ازطریق بنرهای شهری، روزنامه ها وتبلیغات فیزیکی خبر رسان خدمات شان به گوش مردم دنیا بودند، اما با دامنه مخاطبین محدود؛ تا به امروز که کسب و کارها برای تقویت حضور در دنیای واقعی خود نیاز  به مجموعه  متنوعی  از ابزارهای مارک دیجیتال دارند. در این فاصله  زمانی ابزار  و تکنیک های  متنوعی  برای  «ایجاد یک  برند، ایجاد تمایزات و بازاریابی» پدیدار ودخیل شدند تا فروش یاخدمات خود  را در  سطح  جهانی  گستردش دهند.  عده ای  اسپانسر  جنگ میشدند؛  عده ای  اتوبوس  کاروان المپیک   را به  نام خود  ثبت میکردند و  عده ای نیز از سود  یا  کیفیت برای  بستن با سیاست مداران  میکاستن  تا به خواسته خود که همان  بازاریابی برند بود برسند؛ امروزه  عناصر متعددی  به کمک  تبلیغات آمده اند  و نام سنتی آن را به « بازاریابی برندینگ» تغییر داده اند.

8 موئلفه یک مارک دیجیتال موفق

  • لوگو                       
  • سایت
  • پیام رسان مارک
  • سئو 
  • شبکه های اجتماعی   
  • تبلیغات آنلاین      
  • بازاریابی محتوا           
  • بازاریابی تأثیرگذار

مارک یا نام تجاری چیست؟

نام تجاری  فرآیندی استراتژیک و خلاقانه است  که به  مشتریان بالقوه می گوید «شرکت شما در چه زمینه ای فعالیت میکند؛ شما کی هستید؛ شما یا اعضاء تان چه تخصصی دارید و نهایتآ چرا آنها بایدبا شما کارکنند و انتظاراتی که از شمادارند چه می تواندباشد» پس ازتعریف فعالیت یا ایجاد اولین محصول خود ، ایجاد هویت تجاری باید اولویت اول شما باشد.

برند سازی همه چیز راجب شما و کاری که انجام میدهید را تقطیر کرده و به شکلی منحصر به فرد و به یاد ماندنی تبدیل می کند که مردم آن را در  خاطر ثبت میکنند و  بطور مداوم با شرکت شما در ارتباطند.  از  نکات مهم  برند  بر خاص  بودن  و متفاوت بودن آن است که بایکبار دیدن آن بایددر ذهن مخاطب ثبت شود. صاحبین برندهای موفق از آیتم های همسو بادیگران پرهیز میکنند. به خط های عرضی لوگوی سایپا توجه کنید که در کنار هم نمادی از ایران باستان پدید آورده یا دیجی کالا که حروف اول دو کلمه خود را به عنوان لوگوی خود برگزید و در هرجای دنیا نگاه به آن یعنی شرکت دیجی  کالا.  همینطور لوگوی  مجموعه ما  که نمادی  از فستیوال هنرهای نمایشی ست و تصویر دوربین و کلاکت در پس زمینه آن که تمامآ دایره فعالیت مارا به نمایش میگذارد.دوباره به این 3 فصل مهم دقت کنید: نام تجاری ، مارک تجاری و هویت نام تجاری. همه آنها با هم مرتبط هستند اما کاملاً یکسان نیستند. نام تجاری شما چیزی ست که جهان خارج از شرکت شما درک می کند. هویت نام تجاری شما مجموعه ای از عناصر خلاقانه است که در فرآیند برندسازی نقش دارند؛ مانند وب سایت، رسانه های اجتماعی و آرم شما؛ که پیام، ارزش ها و هدف شما را منتشر می کنند.

مارک دیجیتال چیست؟

مارک دیجیتال  نحوه  طراحی و ساخت مارک  تجاری شما  بصورت آنلاین ازطریق وب سایت ها،برنامه ها، رسانه های اجتماعی،ویدئو وموارد دیگر است.مارک تجاری دیجیتال ترکیبی ازبازاریابی دیجیتال ومارک اینترنتی ست، که برای توسعه یک برند بصورت آنلاین باهم درتعاملند.

چرا حضور نام تجاری دیجیتال مهم است؟ چون، همه ما به طور مداوم از دستگاه های ارتباط جمعی استفاده می کنیم. بسیاری از مااز طریق دریچه اینترنت بادنیای جهانی در ارتباطیم، و این باعث می شود  که مارک ها  به مشتریان هدف  دسترسی پیدا کنند و کاربران یکبار مصرف را به وفاداران طولانی مدت تبدیل کنند. مارک دیجیتال  هر شرکتی را  قادر می سازد تا حضور خود را در هر کجا حتی در کف دست انسانها یادآوری کند. ( ساختن لوگویی به شکل ^ خط کف دست).

تفاوت مارک دیجیتال و بازاریابی دیجیتال

مارک تجاری دیجیتال  بر ارائه ماهیت، اهداف و گستردگی خدمات و جلب اعتماد تمرکز دارد اما بازاریابی دیجیتال تماماً یافتن مشتری جدید وایجاد فروش است. تبلیغات دائمآ 24ساعته درحال خورانده شدن به ما هستند؛ برخلاف  تبلیغات سنتی، مارک تجاری دیجیتال درمورد تنها فروش صحبت نمی کند.مارک دیجیتال به دنبال تعامل با شماست.  بیشتر به جای ایجاد انگیزه در افراد  برای خرید یکبار مصرف، بدنبال  ایجاد هویت آنلاین  و احساسات مثبت  است.

مزایای مارک تجاری دیجیتال

حضور  اینترنتی قوی  باعث می شود که مشتریان  شخصاً با  یک شرکت یا محصول درگیر باشند. نام تجاری خوش ساخت روابط را با کاربران تقویت می کند و به شما امکان می دهد از طریق تعاملات روزمره درسیستم عامل هایی که ازقبل استفاده می کنند، مستقیماً با مصرف کنندگان صحبت کنید.

مخاطبان خود را هدف قرار دهید

حضور آنلاین  شرکت شما  حالت برتر است  که بیشتر مشتریان بالقوه  با نام تجاری شما  آشنا می شوند و با آن  تعامل می کنند. مارک دیجیتال باهدف قرار دادن گروه های خاص مشتری از طریق سیستم عامل های آنلاین  که بیشتر  از همه  استفاده می کنند مانند: توییتر، فیس بوک، اینستاگرام  و موارد دیگر، به شما اجازه می دهد مخاطبان را درتیررس مشتری همیشگی شدن قرارمیدهد. شرکتی مانند Outdoor Voices، یک مارک لباس تمرینی را در نظر بگیرید. که در عرض چند سال،با یک هشتگ ویژه #DoingThings رسانه های اجتماعی را با سبک پوشش خاص و نشاطی که پس از آن  باید احساس کنند  متحول کرد. در زبان  ساده، (مارکی که به صورت  آنلاین قابل  جستجو نیست، عملاً  در ذهن مصرف  کننده معاصر وجود ندارد.)و اما  سومین مزایای  مارک  تجاری دیجیتال «ویروسی بودنِ» آن است.یک ساندویچی، چلوکبابی یا نسکافه های آماده؛ صرفاً به این دلیل که بسیاری از جوانان؛ خبرنگاران، کاربران شبکه های اجتماعی آن را به اشتراک می گذارند، و از آن تعریف میکنند؛ این کنجکاوی پیرامون  مزه، محیط دنج  یا هر چیزی  مانند ویروس در بین همه تکثیر شده و آن محصول را درچشم برهم زدنی درکل کشور معروف خواهد کرد.این نوعی قرار گرفتن درمعرض است که پول نمی تواند خریداری کند.

9 موئلفه مارک تجاری دیجیتال موفق

1. آرم

«آرم » تنها تصویری است که مشتری باید قبل از هر چیز با نام تجاری شما مرتبط کند.  به «تسلا» فکر کنید و بینی یک جگوار را میبینید؛  به «اپل» فکر کنید و فوراً  یک میوه گاز زده را به ذهن متبادر می کند. آرم ها باید با شخصیت و ارزش های کسب و کار، صنعت و مخاطبان هدف شما  مطابقت داشته باشند. به آرم های رقبای خود نگاهی بیندازید  تا ببینید آنها چه می کنند.  و نظریه رنگ را فراموش نکنید:  رنگِ آرم مناسب می تواند شما را برجسته کرده  و حالت را تنظیم کند.  آرم باید  از نظر اندازه در تمام مواد مارک شما خوب به نظر برسد: سربرگ، کارت ویزیت، بیلبورد. امابه یاد داشته  باشید:  سیستم  عامل های دیجیتال  به اندازه ها و تصویربرداری خاصی  نیاز دارند.  شما باید یک آرم طراحی کنید که روی  تصاویر نمایه ، عکس  روی  جلد ، عنوان  ایمیل ، دکمه های برنامه و موارد دیگر به خوبی کار کند.

2. وب سایت

اگر آرم شما  نشانه کسب و کار شما باشد،  وب سایت شما مکان نمای دیجیتال شماست.وقتی مشتری بخواهد ازمکان شما،ساعات کاری، لیست محصولات یااطلاعات تماس شمامطلع شود، نمیتواند به اتحادیه یا دوستان خود مراجعه کنند. آنها وب سایت شما را در Google مبنا قرار خواهند داد جایی که انتظار دارند به سرعت و به راحتی اطلاعات را پیدا کنند.

وب سایتی با طراحی ساده  و سازگار با  مارک و رنگِ متناسب  با فعالیت ومحصولات شما؛ بدون پیچیدگی ودرج صفحات باسربرگ جذاب  و قلمی خوانا  و در  دسترس بودن  تمام  اطلاعات بدون سردرگمی  بطوری که اول اعتماد مشتری و سپس نظر مثبت آن جلب شود.

وب سایت شما همچنین باید دارای پیوند “قابل خزیدنی” باشد،به این معنی که انسان و  موتورهای جستجو می توانند به راحتی به تمام اطلاعات ارائه شده در وب سایت دسترسی پیدا کنند.در آخر ،مطمئن شوید که وب سایت شما کار می کند.هر پیوند، هردکمه، هر تصویر را بررسی کنید. خطاها آماتور بودن شما را متبادر میکند. وب سایت ها برای موفقیت برند بسیار مهم  هستند، ازین جهت میتوانید در صفحه  «طراحی سایت» از ریز مطالب و نکات کلیدی پیرامون  این مطلب  مطلع شوید و در صورت لزوم  برای سفارش طراحی انواع وبسایت ها با ما در ارتباط باشید.

3. شعار کمرشکن

یک شعار واحد و خلاصه که شبیه به معرفی هرانسانی در مواجه با فرد  دیگری ست؛ ماهیت یک برند موفق است.  این همان معرفی نامه ی کوتاه  و جامعه ایست که  در دیجیتال برندینگ به سبکی دیگر  باید هویت مارک را ادا کند. جمله ای که شعار خواهد بود و در  تمام پنل های کاربری،  شبکه های اجتماعی و سیستم های مدیریت محتوا  به عنوان شعار شما  استفاده خواهد شد.  بطور مثال « آب را گل نخورید (شعار  شرکت تصفیه آب)» « ی ایرانی میفهمه ی ایرانی چی میخاد»« خیالت راحتِ راحتِ راحت»

میبینید؟  شاید ساده  اما لازم  به معرفی شرکت مالک هرشعار نیست چون  همه آن را میشناسید.  یک شعار واحد و با مثما که افکار و  اهداف شما را شرح  میدهد راه سخت  چند مرحله ای را بسیار  آسان میکند چون ثبت جمله ای خاص  در ذهن آسانتر از حفظ لوگو یا آدرس سایت در بیشمار نمونه های دیگر است.

4. پیام رسان مارک

پیام یکی از موفق ترین تکنیک های بُرد دیجیتال است که در یک صفحه نوشتاری کوتاه اطلاعاتی جامع و سرراست و البته جذاب و نظر جلب  کن به  دستگاههای ارتباطی مخاطبین  ارسال  میشود. امروزه موفق ترین برندها  به همراه متن یک پادکست تجاری و یا یک هدیه و شاید یک  ویدئو کوتاه نیز ارسال میکنند که منعکس کننده  زمینه فعالیت و امتیازات استفاده از شرکت شماست. یک پیام تجاری موفق باید به این سوالات پاسخ دهد:

. چه کار میکنید؟

. منتظر چه دستاوردی هستید؟

.نقطه تمایز شما چیست؟

اگر صاحب یک همبرگری خاص هستید پیام مارک شما این است: من همبرگر را بهتر ازهر کسی دروست میکنم،فروش بالای همبرگر من یعنی غذای سالم و یا کشتار کمتر حیوانات و مهمتر اینکه در این شهر  هیچ مکان دنج تر  و دوستانه تر از اینجا  وجود ندارد!

تن صدای شما همچنین باید باشرکت شما و خدماتی که ارائه می دهد همسو باشد. برق لب  می فروشید؟ همه چیز  را بازیگوش و مد  روز نگه دارید.  تجهیزات پزشکی می فروشید؟ کارها را  آرام کنید و حرفه ای باشید.

5. سئو SEO

سئو یا (بهینه سازی موتورهای جستجوگر)  تضمین می کند  نام تجاری  شما و پیشنهادات آن  به راحتی در  موتورهای جستجوگر یافت می شود، یکی از اصلی ترین راه هایی که مشتریان از طریق آن به دنبال خدمات شما می گردند. طراحی سایت است که آن با سئو قابل دیدن است؛ در واقع  اگر وبسایت شما سئو دروست و اصولی نشده باشد چیزی در نتیجه سرچ به مخاطبین ارائه نخواهد شد و موتورهای جستجوگر  از شما رد شده  و رقیبانی که قوائد و اصول رارعایت کرده اند نشان داده خواهند شد.سئو بدلیل گسترده بودن  در مقاله ای  جدا با عنوان  « سئو و تآثیرش  در بازاریابی» توضیح داده شده که حتمآ برای تکمیل اطلاعات خود سری به این صفحه بزنید.

6. شبکه های اجتماعی

اینستاگرام،  کلاب هوس،  فیس بوک، توییتر، اسنپ چت؛ تقریباً همه، از جمله مادر بزرگ های 85  ساله،  به نوعی در شبکه های اجتماعی حضور دارند. اگر  مشتریان شما آنجا هستند، نام تجاری شما نیز باید باشد. هر پست را متناسب با بستری که در آن ظاهر می شود  تنظیم کنید.  محتوای   Snapchat تمایل دارد که برای جمعیت جوان  سرگرم کننده،  پر جنب و  جوش  و هدفمند باشد. پست های  اینستاگرام تصویر  محور هستند  و برای ایجاد لایک و نظر طراحی شده اند. توییتر به صورت  بلید رنک کار می کند و به رویدادها واخبار روز پاسخ می دهد.فیس بوک با تأکید برمحتوای پشت  صحنه  درباره نحوه  کار برند شما، کمی  از همه چیز است. هنگام  استفاده  از رسانه های اجتماعی،  بصورت  تأثیرگذار  فکر کنید: برای  زمان ها و  تاریخ های خاص پست ها را برنامه ریزی و آپلود کنید، با مفسران درگیر شوید و به پیام های مستقیم پاسخ دهید. و فراموش نکنید که پیشرفت خود را  پیگیری کنید. ابزاری مانند Hootsuite می تواند به شما کمک کند تا تمام سیستم عامل های خود را ساده کرده و میزان تعامل را  ردیابی کنید، در حالی که Google Analytics به شما نشان می دهد که کدام صفحات باعث عملکرد  مشتری می شوند و کدام یک از آنها عقب مانده اند. اگر می خواهید  مستقیماً  در یک  بستر رسانه  اجتماعی  بفروشید ، ابزاری مانند Shopify می تواند مشتریان بالقوه را مستقیماً به سبد خرید وب سایت شما پیوند دهد.

7. بازاریابی از طریق ایمیل

با  استفاده از  همه  ابزارهای  پر زرق و برق موجود  برای بازاریابی دیجیتال این ایمیل است که همیشه ازخاطرقلم میخورد. بازاریابی ایمیلی یا «ایمیل  مارکتینگ» یک بستر  نسبتآ گسترده تبلیغاتی ست که  مخاطبین  گسترده ای دارد  بلآخص کسانی که از شبکه های اجتماعی استفاده نمیکنند. ایمیل مارکتینگ مانند پیام رسان است  اما کمی مجهز تر  و کمی  محدودتر از  وبسایت. با ساخت لیست های قوی و هدفمند ایمیل پر از  مشترکین تازه وارد شروع کنید. می توانید این ثبت نام ها را از طریق تبلیغات بدست آورید یا آنها را مستقیماً در وب سایت خود جمع کنید و از طریق آن یک پنجره بازشو با یک خبرنامه در صفحه فرود وارد کنید. قبل از ارسال یک ایمیل گسترده ، آنچه را که می خواهید با آن بدست آورید به روشنی مشخص کنید: تعامل  تقویت شده؟ پرورش روابط موجود؟ محصول جدیدی را  اعلام می کنید؟ هدف شما باید همه چیز را از خط موضوع تا انتخاب تصویر هدایت کند.

8. تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین از قدرت وب برای بازاریابی محصولات شما استفاده می کند.  دیگر به  اندازه  یک بنر  در یک صفحه  وب ساده نیست. امروزه ده ها روش برای تبلیغات دیجیتالی وجود دارد. اینها برخی از متداول ترین راه ها هستند:

تبلیغات موتور جستجوگر: این تبلیغات وب سایت شما را در بالای صفحه  در سایتی  مانند  Google قرار می دهد تا مشتریان ابتدا محصول یا مارک شما را ببینند.

نمایش تبلیغات: این تبلیغات  بنرهای قابل کلیک  هستند که در صفحات وب در سراسر اینترنت پیدا خواهید کرد.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی: فیس بوک ، توییتر و اینستاگرام همه  روش های مختلفی را  برای حمایت مالی از مطالب ارائه می دهند. می توانید پرداخت را انجام دهید ، به این معنی که  پست شما به طور خودکار در خبرخوان مشتری بالقوه نشان داده می شود ، یا می توانید یک پشتیبان استخدام  کنید تا درباره محصول شما برای شما پست بگذارد.

خوراک تبلیغاتی موبایل و دسکتاپ: این  تبلیغات اغلب به عنوان “محتوای پیشنهادی” در خبرمایه تلفن همراه و دسک تاپ کاربران نمایش داده می شوند. از آنجا که مستقیماً در خوراک تلفیق شده و با محتوای غیر پرداخته ترکیب می شوند ، احساس طبیعی تری دارند.

9. بازاریابی محتوا

این روزها،صرفاً تبلیغ کالای شما کافی نیست.برای داشتن مشتری وفادار تعامل مهم است. از همین جا است که بازاریابی محتوا وارد می شود.به آن به عنوان جنبه انسانی برندخود فکر کنید. درمواردی که بازاریابی دیجیتال  بر فروش تأکید دارد، بازاریابی محتوا بر روی تعامل از طریق  عکس ها، فیلم ها،  ایمیل ها و پست های وبلاگ تمرکز دارد (مانند آنچه در حال حاضر می خوانید!) بازاریابی محتوا با موفقیت باید  علاقه به نام تجاری شما را برانگیزد و مشتریان را در مورد محصولات وپیام شما هیجان زده کند.این امربه ایجاد اعتماد بین برند وکاربر کمک می کند وبه دنبال ایجاد روابط پایدار و مثمر ثمر است.  بازاریابی محتوای موفق  باید  او را  علاقه مند  کند  و کاربران یکبار مصرف را به طرفداران سخت تبدیل کند.

نوع دیگری  در تکنیک های  بُرد مارک دیجیتال  وجود دارد  به نام «محتوای  تآثیرگذار» که در آن  با  اینفلوئنسرها و  وبمسترها  به تعاملی  دوستانه میرسید  و از  آنها میخواهید  در ازای  هزینه یا خدمات در تعامل باهمدیگر از شرکت و محصول شما سخن بگویند. این  گفتگوی تآثیر گذار  از زبان فردی آشنا به درگاهها و تبلیغات اینترنتی با مشتریان باعث ایجاد یک اعتماد مداوم میشود که بعد از آماده سازی  محصولی که ماحصل هویت تجاری شماست و شما به وبمسترها داده اید تزریق میشود و اینچنین درپی شما میگردند تا به مشتریان مادام العمر شما تبدیل شوند.

گروه رسانه دیجیمون (Digimoon)

با بخش های مختلف  دیجیتال برندینگ و راههای  به اوج رساندن یک مارک یا هویت تجاری  با راههای مختلف آن  آشنا شدید. این نکته  بسیار حائض اهمیت  است که شرکت  و مجموعه خود را با زبانی شیوا و دوستانه ودرواقع بیطرفانه به دیگران ارائه دهید. نام اختصاری آن میشود «ریپورتاژ آگهی» که از نگاه یک مصرف کننده به خود بنگرید.

گروه تبلیغاتی دیجیمون با فعالیت در زمینه های مختلف تبلیغاتی أعم  از « تیزر تبلیغاتی ؛ اینفلوئنسرینگ؛  طراحی  لوگو؛  دیجیتال برندینگ؛ طراحی سایت؛ سئو سایت ؛ تولید پادکست و ویدئو های تبلیغاتی و تشریحی» و کلی خدمات دیگر سعی کرده درکنار آگاهی رسانی و ارائه  اطلاعات تکمیلی  از خدماتی که مایل به دریافت آن هستید؛  یک  خدمات تبلیغاتی جامع  با تکنیک های روز بازاریابی ارائه دهد تا برای شرکت، مجموعه یا کسب وکارهای فردی که فرجه ای برای  بهتر  دیده شدن در  بستر دیجیتال جستجو میکنند ارائه دهیم. برای  دیدن نمونه کارها، مشاوره رایگان  و ثبت سفارش باما درارتباط باشید.

بخش های مهم دیجیتال برندینگ _ بخش های مهم دیجیتال برندینگ _ بخش های مهم دیجیتال برندینگ _ بخش های مهم دیجیتال برندینگ _ بخش های مهم دیجیتال برندینگ _ بخش های مهم دیجیتال برندیگ _ بخش های مهم دیجیتال برندیگ _ بخش های مهم دیجیتال برندینگ _ بخش های مهم دیجیتال برندینگ _ بخش های مهم دیجیتال برندینگ