درآمد تولید کنندگان محتوا چقدر است؟

کدام نوع تولید محتوا درآمد بیشتری دارد؟

اینروزها بدون شک واژه تولید محتوا را بسیار میشنوید و برایتان سوال شده که درآمد تولید محتوا چقدر است که در هر محفل و پلتفرمی از آن سخن میگویند و آموزش های متعددی ازآن در بستر اینترنت وجود دارد! برای رسیدن به پاسخ این سوال باید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا از مفهوم انواع محتوا تا کارایی و درآمد هرکدام مطلع شوید. باید گفت این مقاله بیشتر مختص کسانی ست که تازه وارد این مقوله شده اند و بدنبال اطلاعات جامع و کاملی هستند.

چیزی که دراین صفحه خواهید خواند

معرفی انواع محتوا

ابتدا باید محتوا را تعریف کرد و بعد انواع آنرا؛ محتوا به هرآنچیزی گفته میشود که پیرامون موضوعی خاص تولید و منتشر میشود. این پیرامونی میتواند تشریح محصول، تیتر تبلیغاتی، مطلب آموزشی یا طرز کار و هرچیز دیگری باشد؛ و موضوع هم میتواند محصول، خدمات ویا معرفی شخصی باشد. پس با هر منظوری میتوان محتوا تولید کرد مختص هرچیزی، و این یعنی صرفآ تولید محتوا به معنی نوشتن یا ویدئو درست کردن از محصولی خاص نیست. محتواها را تولید و منتشر میکنند تا در پلتفرم های آنلاین و آفلاین به اشتراک گذاشته شود. محتواهای تولید شده فقط مختص شبکه های مبتنی بر وب نیست بلکه یک تیتر تبلیغاتی برروی بیلبورد شهری هم تولید محتواست و همینطور متن پیام های بازرگانی که در تلویزیون و سایر درگاههای پخش میبینید. حال که با ماهیت محتوا آشنا شدید باید دانست انواع محتوا کدام است؟

ما 4 گونه محتوای اصلی داریم.

محتوای صوتی؛ که شامل پادکست، وویس و هرگونه محتوای صوتی ست که تنها قابل شنیدن باشند.

محتوای ویدئویی؛ شامل تمام فرمت های ویدئویی تولید شده میباشد که MP4,MKV,MOV,AVI معروفترین آنها هستند.

محتوای تصویری یا اینفوگرافی؛ شامل تصاویر خام و کارشده است. به تصاویری که با دوربین گرفته میشود خام میگویند و اگر کاری برروی آن انجام شود توسط برنامه های گرافیکی ویا تصویر کلآ توسط برنامه تولید شود به آن تصاویر اینفوگرافیک گفته میگویند.

محتوای متنی؛ شامل تمام دست نوشته هایی ست که منتشر میشود. این محتوا ممکن است در کامپیوتر مکتوب شود یا توسط دستگاه تایپ، فرقی نمیکند به محتوای نوشتاری یا مکتوب محتوای متنی میگویند.

اینها 4 بخش اصلی انواع محتوا هستند که بعضأ چند نوع دیگر نیز به آن اضافه میکنند که در اصل باز زیر مجموعه ی یکی ازین 4گونه هستند مانند؛ محتوای وبینار، محتوای کتاب الکترونیکی یا نقد وبررسی ویا اینکه محتوای عکسی را از اینفوگرافیک جدا میکنند که درواقع همانجور که گفته شد مابقی در خانواده ی همان 4 کلاس اصلی محتوایی قرار میگیرند.

کدام محتوا طرفدار و درآمد بیشتری دارد؟

نمیتوان پاسخ صریحی به این پرسش داد چون هر چهار گونه ی محتوا در جای خود و متناسب با کسب وکار و خدماتی پرمصرف و درآمدزا هستند. مثلآ بیزینسی مانند آرایشگری یا تولید مبل به محتوای متنی چندانی نیاز ندارد بلکه تمامأ متکی به محتوای ویدئویی ست و آموزش ها و نکاتی که میباست منتقل کند؛ ولی برای شرکت تولید قطعات الکترونیکی یا محصولات پرمصرف، محتوای متنی برای تشریح و طریقه ی مصرف بیشتر بکار میرود. البته بسیاری از خدمات به چند نوع محتوا بصورت همزمان نیاز دارند که نشان میدهد هم مخاطبینِ بیننده دارد و هم کاربران خواننده. ولی اگر بخواهیم از نظر درآمدی طبقه بندی کنیم بدون شک تولید محتوای ویدئویی درآمد بیشتری نسبت به سایر انواع محتواها دارد، چون زمان و تخصص زیادی را صرف خود میکند. در تولید محتوای ویدئویی باید زمانی را صرف آموختن و حفظ مطلب بکنید، همینطور زمان آماده سازی تدارکات ضبط، مرحله ی ضبط و سپس مرحله ی تولید که همان تدوین ویدئویی ست که زمان زیادی را بخود اختصاص میدهد؛ بعد از آن زمان نسبتأ زیادی نیز صرف آپلود ویدئو میشود که با احتساب همه اینها منطقی ست که محتوای ویدئویی هزینه ی بالاتری دارد. درآمد دوم را محتوای بصری بخود اختصاص داده که عکاسی خود مقوله ی جداست و تصویر کار شده شامل طراحی میشود و برای تخصص در این حرفه  باید آموزش نرم افزار طراحی ببینید که شامل (آموزش فوتوشاپ، الستریتور یا این دیزاین و…) میشود. برنامه های قوی تری نیز هستند که تخصصی ترند. محتوای متنی جایگاه بعدی را در دست دارد که بسیاری بلآخص بانوان میتوانند با کمترین زمان و هزینه آن را در منزل انجام دهند و درآمد بالایی داشته باشند. اما چیزی که حائز اهمیت است کاربری محتوای متنی بسیار بیشتر از سایر محتواهاست که این به معنی سفارش بالای تولید محتوای متنی توسط صاحبین وبسایت هاست، پس اگر در نظر دارید که بر اساس بازار کار تولید کننده یکی ازین محتواها باشید بدون شک محتوای متنی پرمصرف تر و دارای بازار بیشتری ست بلآخص دراین شرایط فیلترینگ شبکه های اجتماعی

چند نوع محتوای متنی داریم؟

و اما مبحث اصلی ما که بررسی تولید محتوای متنی ست. محتوای متنی هم به 4 بخش اصلی تقسیم میشود/ محتوای تألیفی؛ محتوای بازنویسی، محتوای ویرایشی و ترجمه /

محتوای تألیفی به وبلاگ، مقالات و سایر مباحث تشریحی و آموزشی گفته میشود که نویسنده بر اساس تحقیق از منابع متعدد و تفحص از دانش و تجربه خود مطلبی جدید را با عنوان و موئلفه ای نو مینویسد، همانند پایان نامه فارق التحصیلان دانشگاه که نمیبایست کپی از جایی باشد. به این نوع محتوا محتوای تألیفی میگویند که نوشتن آن هم درآمد بالاتری نسبت به سایر محتواها دارد و هم جایگاه و ارزش ویژه ای برای موتور جستجوگر چون مطلب کاملآ نو و به اصطلاح یونیک است. کارفرما به شما موقع سفارش دادن یا شما به کارفرما پیشنهاد میدهید که محتوای تألیفی میخواهد یا بازنویسی؟ که درآنجا میتوانید براساس خواسته سفارش دهنده مبلغ دستمزد خود را مشخص کنید.

محتوای بازنویسی هم یعنی برداشت از مطالب هم صنفان و مقالات مشابه که با کمی جابه جایی کلمات به نام خود دوباره منتشر میکنند. البته ما بهیچ عنوان توصیه نمیکنیم که کاملآ محتوای بازنویسی تولید کنید چون اینکار یجورایی سرقت از زحمات دیگران است؛ بهترین کار صرف کمی زمان بیشتر و تحقیق در چند وبسایت بجای یک وبسایت است و تلفیق آنها با هم که این کمترین کار برای تولید محتوای بازنویسی معتبر و ارزشمند است.

محتوای ویرایشی به ویرایش مطالبی گفته میشود که در اختیار شما میگذارند و شما میبایس براساس دانش و تجربه خود مطلبی نو از آن خارج کنید. یجورایی همان محتوای بازنویسی است که با کمی تغییرات در محتواهای منتشر شده دیگران مطلبی نو خلق میکنید.

محتوای ترجمه هم به ترجمه ی متون زبان های دیگر گفته میشود که اگر آموختن زبان دیگر را فرا بگیرید علاوه بر آموزشگاههای زبان میتوانید کار ترجمه و تولید مقالات و پژوهش ها را نیز انجام دهید که درآمد بسیار بالایی دارد. مهمترین منبعی که با هرنوع ازین تخصص ها میتوانید درآن بدنبال کار باشید سایت «کارلنسر» است که با حساب کاربری میتوانید سفارش کار بگیرید.

نمونه ویدئوهای آموزشی تبلیغاتی بر اساس استانداردهای تولید محتوای ویدئویی

بهترین محتوای متنی چه ویژگی هایی دارد؟

اگر در وبسایت ها بگردید مطالب و نوشته های بسیاری پیدا خواهید کرد که تنها برای پر کردن صفحه انگار چیده شده اند و هیچ ارزش معنایی و کارایی ندارند؛ چون اینها بیشتر برای ترغیب موتورهای جستجوگر تولید شده اند در صورتی که ربات های موتورهای جستجوگر بسیار هوشمند شده اند و حتی بر اساس سرعت اسکرولی که کاربر انجام میدهد به مطلب مورد نظر نمره میدهند پس برای نویسنده ی با ارزش ترین و گرانترین محتوای متنی شدن باید:

محتوای آموزنده تولید کنیم/ کلمات ما در کنار هم باید در کمترین زمان بهترین مفهوم را داشته باشد و دانشی را به خواننده بی افزاید؛ چیزی که او از این طرف و آن طرف میداند دیگر نیاز به نوشتن ندارد.

محتوا باید غیر تکراری باشد/ از نوشتن کلمات تکراری و در کل محتوای تکراری که ارزش دقت کردن ندارد بپرهیزید چون بشدت از بار معنایی آن و ارزشش نزد موتور جستجوگر میکاهد.

سئو شده باشد/ سئو بودن کلماتی که انتخاب میکنید در واقع مهمترین بخش در نوشتن محتوای متنی ست. محتوایی که برای انتشار در شبکه های مبتنی بر وب مینویسید در واقع برای پیشی گرفتن از متون رقبای هم صنف هستند، یعنی کسی که سفارش محتوا میدهد به این دلیل شمارا استخدام کرده که گوگل همکارانش را با حجمه ی زیاد محتوای متنی در ردیف های بالای serp (پنل پیشنهادات گوگل) قرار داده پس باید تمام تمرکزتان بر روی انتخاب بهترین کلمات کلیدی باشد تا کارفرما را از رقباء پیشی دهید. برای اطلاع از ماهیت و کارایی کلمات کلیدی پیشنهاد میکنم حتمأ مقاله ی «انتخاب بهترین کلمات کلیدی» را مطالعه بفرمایید؛ و برای ارزیابی و سنجش کیفیت کلمات میتوانید آنها را در سایت MOZ (با کمک vpn) طبق معیارهایی چون حجم جستجوی ماهانه، دشواری، نرخ کلیک ارگانیک ( CTR) بررسی و انتخاب کنید.

تفاوت محتوا نویسی با امکان دسترسی و بدون امکان دسترسی به cms کارفرما

در ادامه خواهیم گفت که شناخت انواع cms ها چه اهمیتی برای یک محتوا نویس دارد اما در اینجا به تفاوت دسترسی نویسنده به پنل کاربر و کسی که دسترسی ندارد خواهیم پرداخت. cms مخفف (Content Management System) به معنی سیستم مدیریت محتواست که هر وبسایتی برای راه اندازی علاوه بر اختصاص یک دیتای نگهدارنده اطلاعات که با سرویس هاستینگ میشناسیمش و همینطور یک دامنه یا دامین که نام سایت را شرح میدهد احتیاج به یک سرویس مدیریت داده ها دارد که ظاهر سایتمان را بهمراه تمام إلمان ها و حذف و اضافه ی داده ها از طریق آن انجام میشود. در واقع یک اتاق فرمان و کابین خلبان است. از انواع cms های معتبر دنیا میتوان به وردپرس و جوملا اشاره کرد که به دلائلی محبوبتر و پرکاردتر از سایر cms ها هستند مانند (Drupal ؛ Texpattern یا EXPRESSIONENGINE)

هر محتوانویسی باید علاوه بر آشنایی با برنامه ها و دانش متنی به یکی از سیستم های مدیریت محتوا اشراف داشته باشد تا طبق استانداردها و افزونه های راهنمای آن بتواند بهترین محتوا را تولید کند. وردپرس محبوبترین و پرکاربردترین cms کشور است که بعضی کارفرماها اختیار دسترسی به پشتیبانی cms را به نویسنده محتوا میدهند تا بعد از آماده سازی پیش نویس مستقیمأ در سایت منتشر کند، وردپرس پلاگین یا افزونه های بسیاری برای هرچه بهتر مدیریت کردن وبسایت دارد یکی از محبوبترین آن افزونه ی Yoast است که محتوای متنی را برای بی نقص ترین بودن از نظر سئو مدیریت میکند. پیشنهاد میکنم برای اطلاع کامل از کارکرد سئو در ترند شدن حتمأ مقاله ی «سئو و اهمیتش در افزایش فروش» را مطالعه بفرمایید.

عنوان سئو / نام مقاله ی شماست که در ادامه ی نام سایت نوشته میشود و مهمترین بخش در نوشتن یک مطلب سئو شده است. باید کوتاه، حامل ماهیت متن، جذاب و سرچ خور باشد.

پاراگراف اول/ میبایست عنوان سئو در کلمات ابتدایی به شکلی که معرفی نامه بهم نخورد قرار بگیرد و کل پاراگراف باید علاوه بر شرح کل مطلب خواننده را برای همراهی تا انتهای مقاله نگه دارد.

متن اصلی /حامل تحقیقات و بررسی های انجام شده است که با رویکرد رفع نیاز کاربر بدون اینکه حوصله سر بر باشد با تقسیم هنرمندانه کلمات کلیدی نوشته میشود.

توضیحات متا/ همان پاراگرافی ست که در پنل ابتدایی گوگل از هر وبسایت یک توضیح یکی دو خطی ارائه میدهد؛ که اگر توانستید درهمان حد جستجوگر را سحر کنید شرط را برده اید.

مهم ترین بخش های یک مقاله با قابلیت تجاری سازی همین ها بودند که میبایست بهمراه چند تکنیک دیگر منتشر شود. پس تا اینجا با قابلیت های یک نویسنده که به پنل کاربری کارفرما دسترسی دارد آشنا شده اید؛ اما نوع دوم کسی ست که تنها سفارش نوشتن میگیرد. موضوع از جانب کارفرما به شما داده میشود و میگوید مثلآ در 5 مقاله ی مجزا راجب «مبل تخت خواب شو» برای من محتوای سئو شده بنویس. پیش از طریقه ی نوشتن باید گفت کسی که به پنل مدیریت سایت دسترسی ندارد کارش بسیار سخت تر است چون بدون اطلاع از سایر کلمات کلیدی کارفرما، و همینطور سایر صفحات سایت او باید مطلبی سئو شده بنویسید واین یعنی نویسندگی با تبحر بالا که میتواند قیمت بالاتری نیز داشته باشد. شما میبایست راجب مبل های تخت خواب شو یک تحقیق کلی کنید و 5 عنوان مختلف را با قابلیت سرچ پذیری ازآن خارج کنید. (سرچ پذیری یعنی خودرا جای مردم قرار داده و طرز نوشتن آنهایی را که دنبال همچین محصولی هستند در «عنوان سئو» خود قرار دهیم) مثلآ:

قیمت مبل های تخت خواب شو/ مزایای مبل های تخت خواب شو/ اختلاف وزن مبل های معمولی با تخت خواب شو/ ارزانترین فروشنده مبل تخت خواب شو در تهران/ کیفیت فنر مبل های تخت خواب شو/ ابعاد مبل های تخت خواب شو/ و کلی مطلب دیگر که میتوانید از همان موضوع پیشنهادی کارفرما استخراج کنید و راجبش مطلب بنویسید. برای کسی که به پنل مدیریت سایت دسترسی ندارد بیش از پیش باید «سایر صفحات سایت و کلمات کلیدی مد نظر» کارفرما اهمیت داشته باشد که با پرسیدن و دیدن سایتش راحتتر میتوانید به آن برسید.

ابزارهای تولید محتوای حرفه ای

یک تولید کننده ی حرفه ای محتوا باید با ابزارهای مختلفی کار کند. تولید کننده ویدئو کار با پریمیر و سایت timecode میبایست اولویت اول او باشد. تولید کننده تصاویر گرافیکی بیشتر با فوتوشاپ، الستریتور و سایت های پینترست و canva در ارتباط است. تولید کننده و ادیتور صدا هم برنامه ادوب ادوویشن و سایت  FreeSound مرجع تخصصی آن میتواند باشد؛ اما تولید کننده محتوای متنی که مقصود اصلی این مقاله است باید ابتداعأ کارکردن با word را بیاموزد و تمام جنبه های فنی آن را بهمراه کارکردن با Exel که برنامه پایه ی بعدی برای محتوانویسان است آموزش ببیند. همینطور در بین نرم افزارهای گرافیکی بدون شک «آموختن فوتوشاپ» جزء اولین برنامه های او میبایست باشد چون چیزی که در کنار نوشتن محتوا حائز اهمیت است تصاویر مربوط به آن است که میبایست طراحی کردن را بلد باشد. علاوه بر اینها سایت های پیدا کردن کلمات کلیدی همیشه میبایست ویکی پدیا یک محتوا نویس باشد که در بالا هم گفته شد سایت moz معتبرترین آنهاست یا سایت sligraph که مرجع پیدا کردن مهمترین کلمات کلیدی هستند.

نمونه ای از استوری موشن های تولید شده مجموعه دیجیمون که با لمس واژه ی «مدیریت شبکه های اجتماعی» میتوانید بعد از دیدن نمونه کارها بهترین پنل مدیریتی درگاه شبکه های اجتماعی  خودرا سفارش دهید.

دستمزد محتوا نویسی و نحوه محاسبه آن

بدون شک کلی صبر کرده اید تا به اینجای مقاله برسید که هدف اصلی تان است ولی باید بدانید بدون مطالب بالا این اعداد و ارقام ارزش چندانی نخواهد داشت. درآمد و دستمزد نوشتن یک محتوای متنی را میزان زمانی مشخص میکند که برای تولید آن صرف میکنید. این زمان ممکن است شامل میزان یونیک بودن کلمات و محتوا باشد ویا نحوه ی پخش کردن کلمات کلیدی در سطح متن بهمراه جذابیت تصاویر و تیتر هایی که بکار میبرید. 

معمولآ میزان کلماتی که در هر مقاله سفارش داده میشود حوالی 1000کلمه ست و مبنأ هم بیشتر بر اساس این هزار کلمه شکل میگیرد. نحوه ی محاسبه ی دستمزد نوشتن محتوای متنی هم بر اساس «کلمه» ست یعنی بطور مثال از شما میخواهند مقاله ای راجب یک محصول بنویسید شما باید میزان را از هزار کلمه به بالا حساب کنید چون نوشتن یک مطلب کامل بعید است زیر هزار کلمه باشد مگر اینکه کارفرما از شما بخواهد کمتر بنویسید. میزان دستمزد هم تا زمان نوشتن این مقاله از کلمه 70 پرداخت میشود تا 300 تومن که اگر یک مقاله ی 1000کلمه ای را در عرض 2ساعت بنویسید دستمزد شما حدود 300هزار تومان خواهد بود و این یعنی تا روزی 2میلیون تومان در ضعیف ترین امکان میتوانید از طریق نوشتن یک محتوای ارزشمند درآمد داشته باشید.

کلام آخر

در عصر دیجیتال نویسندگی و بطور کل تولید محتوا جایگاه بالا و ارزشمندی دارد که این موضوع شغل های انفرادی و دورکاری را قوت میبخشد. برای سبقت گرفتن در بین سیل عظیم رقباء تنها باید تولید محتوای هدفمند داشت پس تولیدکننده محتوا بودن همیشه پرکاربرد و پردآمد خواهد بود. اما اینکه در چه زمینه ای ورود میکنید و متخصص چه حرفه ای میشوید به سلائق شما بستگی دارد ولی بدون تجهیز کردن خود بدانید در بین هم صنفان خود ناپدید خواهید شد. هرچه بیشتر خود را به دانش در سایت های جدید، توانایی در نرم افزارهای مختلف و خلاقیت های نو مجهز کنید پرطرفدارتر و معروف تر خواهید شد و این یعنی درآمد بالاتر

آژانس تبلیغاتی دیجیمون

مجموعه دیجیمون با سالها تجربه در زمینه تولید محتوای 4گانه بستری را برای آموزش علاقه مندان به حرفه ی تولید محتوا فراهم آورده تا علاوه بر جذب در مجموعه خود به بازار کار نیز معرفی خواهند شد. صاحبین کسب وکارها و شرکت های خدماتی و خصوصی برای سفارش نابترین محتوا با استراتژی سئو کارآمد میتوانند از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشند.

درآمد تولید محتوا چقدر است درآمد تولید محتوا چقدر است درآمد تولید محتوا چقدر است درآمد تولید محتوا چقدر است درآمد تولید محتوا چقدر است